הבנקאי מומחה ביזמות ובנייה או בבנקאות?

הבנקים בישראל נחשבים מקורות מימון מרכזיים בגיוס הון להקמת עסקים, לרכישת בית ולכל סוג של השקעה. גם בהשקעות נדל"ן ויזמות בנייה, הבנקים מהווים, נכון להיום, אחד הצירים המרכזיים בליווי פיננסי והעמדת אשראי ליזמים.


מה הופך את הבנק לכל כך אטרקטיבי?

הבנק נתפס כגוף פיננסי יציב, מפוקח ע"י הרגולטור. הבנק מעסיק מומחי שוק ההון, אנליסטים מומחים. הבנק נמצא תחת עינם הפקוחה של המפקח על הבנקים ובנק ישראל – מה שמוסיף להילה האופפת אותו. מעבר לכך הבנק נתפס כמחויב יותר לשמירת סודיות על פרטי הלקוח. הבנק נתפס בעיני הציבור כשקול ומנהל סיכונים מחושב, כחזק בייעוץ להשקעות. מבחר גדול של מוצרים פיננסיים, זמינות באמצעות סניפים רבים הפזורים ברחבי הארץ, וקשרים מקומיים ובינלאומיים. יתרונות אלו משווים להם אופוריה של גוף פיננסי איתן שכדאי לנהל שם את תיק ההשקעות, גם כשמדובר בהשקעה בנישת הנדל"ן ויזמות הבנייה, הנחשבת לנישה סולידית ומבטיחה לאורך זמן.

ברם, שני שאלות מעיבות על הדעה הזו שהתקבעה בקרב משקיעים רבים.


  • ראשית, האם הבנק מתמצא בבנייה ויזמות?

האם פקידי הבנק או אף העובדים הבכירים מבינים, או בכלל אמורים להבין, את החולשות והאתגרים בתחום הבנייה, האם הם מבינים בתחום ההתחדשות העירונית (תמ"א 38)? האם הם יודעים איך לעקוב אחר לוח זמנים של פרויקט בנייה? איכות הבנייה? כיצד לנהל משאבי אנוש בבנייה? במיוחד כאשר הבנק אמור ללוות פרויקט בנייה חדשה או תוספת בנייה, ולפרוש רשת ביטחון של ערבות בנקאית לרוכשי הדירות, שירות הדורש התערבות אקטיבית של הבנק המלווה, ואינטראקציה עם בעלי מקצוע רבים, כגון: שמאים, מודדים, יועצי קרקע, מהנדסים, אדריכלים, קבלנים וכו' הוצאת היתרים, כתבי כמויות, מיסוי, תכנון וביצוע. וכן הכרה לעומק של ההבדלים בין בנייה רוויה / צמודת קרקע, מבנים מסחריים, מבני  מגורים. הכרת תחום ה'פינוי בינוי'. ועוד ועוד.


ובנוסף, נשאלת השאלה:


  • האם אין תחליף ליציבות והאיתנות של הבנק?

קרן נאמנות חוץ בנקאית, הייעודית לתחום היזמות והבנייה, היא קרן שמחזיקה בכל היתרונות הדרושים לניהול תיקי ההשקעות בתחום הנדל"ן ולהעניק שירותי ליווי פיננסי ליזמים. מחד ניהול הקרן ע"י בכירי בנקים לשעבר, מעניק את היתרון הבנקאי, את הניסיון הפיננסי, הקשרים, היציבות וההיצמדות לחוקים ולרגולציה. ומאידך, מנהלי הקרן מביאים איתם ערך מוסף של הבנה מעמיקה בתחום הבנייה, גמישות מרבית לצרכי היזם והאתגרים בבנייה המשחרים לפתחו, בלי לסכן את כספי המשקיעים, וכן זיהוי משברים פוטנציאליים ופתרונם טרם התהוותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *