תמ"א 38

בשנים האחרונות מעודדות הרשויות המקומיות פרויקטים של התחדשות עירונית. הפרויקטים תלויים בגודל הבניין הקיים ובשיפוץ המתוכנן עבורו. חלק מהפרויקטים הם שיפוץ הבניין והוספת דירות ואילו אחרים הם מסוג פינוי בינוי, שבו הורסים את הבניין ומוסיפים לו יחידות דיור. לא תמיד הבנקים מעוניינים לספק ליווי בניה לפרויקט תמ"א 38 ולכן לפעמים גם אם הרשות המקומית מעודדת את היזם, הוא עלול להישאר ללא ליווי פיננסילשם כך מספקת הקרן לעידוד יזמות וצמיחה מסלולי ליווי והשלמת הון עבור פרויקטים הקשורים לנדל"ן.

 

מהו תמ"א 38


 

תמ"א 38 הוא אחד הסוגים של התחדשות עירונית. בערים רבות בארץ יש בניינים שלא עומדים בתקן של רעידות אדמה ויש לשפצם. במהלך פרויקט תמ"א 1/38 מחזקים את המבנה הקיים ומוסיפים בו דירות חדשות, בפרויקט מסוג תמ"א 2/38 הורסים את הבניין ומוסיפים עד 60 דירות ואילו בפינוי בינוי הורסים כמה בניינים ומוסיפים בהם דירות חדשות.

תמ"א 38 נקבע בתיאום עם רשות מקומית ובלווי פיננסי של גורם בנקאי. עם זאת, הבנקים לא תמיד מעוניינים להיכנס לפרויקטים הכוללים פחות מ-50 יחידות דיור ולכן לא מספקים ליווי בניה ליזם. בשל כך מציעים גורמים פיננסיים חוץ בנקאיים, כגון הקרן לעידוד יזמות וצמיחה, ליווי בנקאי והלוואות למטרות נדל"ן, לפרויקטים של תמ"א 38 בהיקפים שונים בגוש דן.

 

כיצד מתבצע ליווי בניה

הליווי מתבצע בעזרת כמה מחלקות, הבודקות את היזם ואת נתוני הפרויקט:

  • חטיבה כלכלית – הבודקת את ההלוואה המבוקשת, את יכולות ההחזר של היזם ועוד.
  • מחלקה משפטית – המוודאת את ההיבטים המשפטים של הבניין, למשל בעלות ושעבודים, חתימות הדיירים וחוזים שונים.
  • מחלקת חשבונות – מחלקה זו מנהלת בפועל את סכומי ההלוואה ומשחררת אותם לספקים לפי שלבים, ובהתאם לביצוע הפרויקט.
  • מחלקת פיקוח – המלווה את היזם בפרויקט ומוודאת כי השלבים מתבצעים בו לפי התכנון וכי היזם עומד בכל ההתחייבויות שלו.

פרויקטים מסוג תמ"א 38 משתלמים ליזמים, משום שהוא לא צריך להשקיע ברכישת קרקע יקרה, כפי שנדרש בבנייה של בנין מהיסוד. נשמח לקבוע עבורכם פגישת ייעוץ כדי לבדוק אפשרויות ליווי בניה ליזמי נדל"ן ברחבי גוש דן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *